Jak poznat kvalitní ELM327 kabel
Často se na mne zákazníci obracejí s dotazem, jak rozchodit/nastavit v PC levný kabel, který zakoupili u konkurence, na Aukru nebo v Číně. Jejich kabel s autem buďto nekomunikuje vůbec nebo nedostatečně. Kabel vypadá díky univerzální krabičce a nálepce téměř stejně jako jiné kabely, bohužel to nejdůležitější - řídící elektronika, se nachází uvnitř a je tak očím skryto.
Levné kabely v sobě mají nejčastěji "kapku", která umí cca 10 - 20 příkazů OBD2, což může stačit k vyčtení chyb motoru. Případně se nyní používá čip, který je vyroben pro BT komunikaci a do jeho paměti je nahrán program s několika příkazy OBD. Není to dobré řešení, nejdříve ztrácíte nervy a čas při pokusech zprovoznit kabel a nakonec i peníze, když musíte pořídit kabel jiný a ten nekvalitní vyhodíte.
Pokud chceme z automobilu získat více údajů (např. Torque, Scanmaster ELM, Touchscan), nastavovat prohlídky, čistit filtr DPF (Multiecuscan, ForScan, DDT4ALL apod.), musíme použít kabel, jenž podporuje příkazy "ELM327" alespoň do verze 1.4. ELM327 je obchodní název pro čip, v dnešní době je to nejčastěji 8 bitový mikroprocesor PIC18F25K80, ve kterém je nahrán program pro OBD2 diagnostiku. Novější čipy s příkazy v2.1 již používají speciální čipy pro OBD2 diagnostiku a najdeme je např. v produktech Icar.
elektronika kabelu s PIC18F25K80 a FT232 převodníkem.
Další důležitá věc je použitý USB převodník. V našich kabelech používáme nejčastěji nejlepší čip pro převod na USB FTDI FT232, který jako jediný umožňuje v PC měnit latenci sériového portu, což je velmi žádaná vlastnost. Někdy se stane, že nevidíte jednotku v autě, případně ji vidíte, ale nedokážete se k ní připojit. Změna latence sériového portu tento problém většinou vyřeší.
Levnější kabely používají pro převod dat na USB čínské čipy CH340, CP2102, které nemusí 100% fungovat. Také se používá čínská kopie obvodu PL2303HX. Ta je v originálních ovladačích blokována, podobně jako čínské kopie čipu FT232, a zprovoznění takového kabelu je velmi obtížné.
Pro italské vozy (FIAT, ALFA, LANCIA) s programem Multiecuscan je nejvhodnější námi upravený "servis" kabel, který umožní i nastavování "servis/proxi" funkcí. Úpravu děláme osobně, standardně se vyrábějí kabely bez této úpravy.
Pro vozy Renault a Dacia s programem DDT4ALL je vyžadován kabel s čipem PIC18F25K80 společně s převodníkem FT232. V současné době (jaro 2019) neumí program DDT4ALL pracovat s modernějšími čipy v2.1, program vypíše chybovou hlášku "neznámý ARM čip".
Pro vozy FORD se vyrábí upravený kabel s přepínačem sběrnic MS a HS CAN, který je nutný u některých vozidel a program ForScan si při použití sám řekne o přepnutí. Přepínání se lze vyhnout použitím diagnostik Icar, které používají modernější čip s v2.1 a sběrnici/piny si přepíná samotný čip.
upravený kabel pro FORD s přepínačem. USB a BT verze.
Aktuálně se nyní objevují kabely, které již podporují příkazy až do verze 2.2.
Pokud si nejste jisti, který kabel je pro Vás vhodný, kontaktujte nás na mail nebo telefon, rádi Vám poradíme.
Pro použití programů na mobilních telefonech je výhodné použít adaptéry s BT nebo WiFi připojením. O těch si povíme jindy.